Až 95 % nakupujících zamíří pro dárky na internet

15. prosinec 2009

Téměř 95 % uživatelů plánuje koupit dárek na internetu, pouze necelá 3 % budou nakupovat výhradně v kamenných obchodech, téměř tři čtvrtiny respondentů se budou inspirovat a nakupovat v internetových aukcích.

Téměř 95 % uživatelů plánuje koupit dárek na internetu, pouze necelá 3 % budou nakupovat výhradně v kamenných obchodech, téměř tři čtvrtiny respondentů se budou inspirovat a nakupovat v internetových aukcích. Nakupující nejčastěji hledají inspiraci ve vyhledávačích a srovnávačích cen. Ukázalo se to v komplexním průzkumu o online nakupování, který realizoval srovnávač cen a zboží Heureka.cz ve spolupráci s portálem Aukro.cz a ve kterém odpověděl reprezentativní vzorek více než 10 000 uživatelů internetu.

Nakupují Češi vánoční dárky na internetu nebo v kamenných obchodech?
„Oblíbenost internetového nakupování roste každým rokem a potvrdilo se to i u letošních vánočních nákupů,“ říká Tomáš Hodboď ze srovnávače cen Heureka.cz a dodává: „Zatímco v loňském roce nakoupilo na internetu polovinu a více dárků přibližně 50 % uživatelů, letos je to již téměř 70 % nakupujících.“ Přibližně 95 % uživatelů se na internetu nechává inspirovat tipy na vánoční dárky a některé z nich i koupí.

Rostoucí zájem o vánoční dárky potvrzují i internetové obchody. Největší internetové obchodní domy přiznávají, že poslední dva měsíce roku tvoří 25-33 % jejich celoročního obratu. Typické je, že v těchto měsících mírně klesá průměrná hodnota objednávky.

Internetové aukce
Dárky lidé hledají a nakupují také v internetových aukcích. Výzkum ukázal, že až 75 % nakupujících počítá také s vánočním nákupem v internetových aukcích. „Na aukcích nakupují dárky většinou lidé, kteří hledají značkové zboží za nižší ceny, nebo ti, které zajímají osobité dárky, například sběratelské skvosty,“ říká Lenka Hanušová z portálu Aukro.cz a dodává: „Online aukce jsou populární. Lidé si je opravdu oblíbili, což dokládá nejen už více než 10 milionů předmětů prodaných letos na Aukru, ale i náš průzkum. Téměř 90 % všech dotázaných totiž uvedlo, že online aukce už svým blízkým a známým doporučilo jako dobrý tip pro nákup.“ Nakupování v online aukcích totiž nabízí kromě pestré nabídky zboží také jedinečný zážitek, který se pro nakupující stává zábavou a dobrodružstvím. Takový adrenalinový rozměr při tradičním nakupování chybí.

Jak dárky hledají a vybírají?
Při hledání konkrétního zboží začíná většina nakupujících na obecných fulltextových vyhledávačích. Ve srovnání s loňským rokem stoupnul význam srovnávačů cen – bližší informace o zboží a také o dárcích na nich vyhledává přibližně 21 % nakupujících, což je téměř o 10 % více než loni. „Naplňují se tak naše odhady. Nakupující zjišťují, že cena není jediný faktor pro výběr zboží, což se také potvrdilo v letošním průzkumu. Na srovnávačích cen na jednom místě nacházejí také další důležité informace, jako jsou zkušenosti a recenze ostatních nakupujících,“ říká Tomáš Hodboď ze srovnávače Heureka.cz. Necelých 15 % vyhledává informace o zboží na stránkách internetových obchodů, se kterými mají osobní zkušenost.

Jaké jsou hity mezi vánočními dárky?
Podle vyjádření oslovených internetových obchodů Češi k Vánocům nejčastěji kupují elektroniku a drobné domácí spotřebiče.  Velkým hitem loňských Vánoc byly LCD televizory a fotorámečky, letos zůstal zachován enormní zájem o digitální fotorámečky. Dalšími často kupovanými dárky jsou  LED televizory, robotické vysavače, sjezdové lyže, holicí strojky nebo například herní konzole. Mezi dárky převažuje zejména drobnější zboží v cenové relaci do 2 000 Kč.


Hlavní důvody k nákupu vánočních dárků na internetu
Jednoznačně nejpodstatnějším důvodem k nákupu na internetu ve srovnání s kamennými obchody je pro respondenty cena zboží (46 %), úspora času (27 %) a širší sortiment (12 %). „Cena je pro Čechy nakupující na internetu opravdu velice podstatná. Pokud se rozhodnou, že si koupí nějaké dražší zboží, vydrží i několik týdnů sledovat na internetu jeho cenu a čekat na nejpříhodnější okamžik koupě,“ dodává Tomáš Hodboď.

Informace o výzkumu:
-    realizátor – Heureka.cz, Aukro.cz, MITON
-    výzkumu proběhl na přelomu listopadu a prosince na reprezentativním vzorku 10 000 internetových uživatelů
-    Další sociodemografické údaje na vyžádání

VAR_REMARKETING_CODE